Een project van:

Het nieuwe roken

16.09.2021 | Column Maarten Voorhuis

Het nieuwe roken

Een tekort aan licht is het nieuwe roken. Het laat je slap, futloos en somber voelen.

Naast deze symptomen is er op de langere termijn meer kans op hersenziekten, overgewicht en hart- en vaatziekten. “Via onze ogen beïnvloedt licht een deel in de hersenen dat ons humeur bepaalt. Door een gebrek aan licht voelen mensen zich minder goed en dat kan tot depressies leiden. Daarnaast heeft licht invloed op de biologische klok.  Die raakt verstoord als je overdag te weinig licht krijgt. Dit kan ervoor zorgen dat je minder makkelijk in slaap valt, of minder vast slaapt, en dat kan uiteindelijk leiden tot hart- en vaatziekten en diabetes.”

Waardevol
Ook ondersteunt het licht dat onze ogen opvangen belangrijke processen in het lichaam, via de biologische klok, processen in de darmen, lever, milt, bijnieren en het hart. Kortom: daglicht is waardevol voor het hele lichaam. Een tekort is funest voor het hele lichaam, net als roken. Helaas heeft het gros van de mensen een chronisch tekort aan licht, zowel in de winter als in de zomer – want binnen is de kracht van licht lang niet zo sterk als buiten. Met als resultaat een biologische klok die in het duister zit. Het helpt als we ons ervan bewust zijn dat gezond licht zo belangrijk is en dat licht zo veel met je doet.  

Aanbevelingen
Op initiatief van de task force on Chronobiology and Chronotherapy hebben de ISBD (International Society for Bipolar Disorders) en de SLTBR (the Society for Light Treatment and Biological Rhythms) gezamenlijk een statement uitgebracht met aanbevelingen voor het vasthouden van gezonde routines en leefritmes in deze tijd. De angst is dat als gevolg van het vervallen van sociale verplichtingen en het wegvallen van sociale ritmes en een regelmatige licht-donker cyclus, mensen met stemmingsstoornissen een groter risico lopen om mentale gezondheidsklachten te krijgen.


Een aantal zelfmanagement-strategieën voor het bevorderen van regelmaat van dagelijkse routines zijn:

·Stel routines op voor jezelf terwijl je in quarantaine bent of als je vanuit huis werkt. Routines helpen om de biologische klok te stabiliseren.

·Sta iedere dag op hetzelfde tijdstip op. Op vaste tijden opstaan is de belangrijkste input om je biologische klok te stabiliseren.

·Zorg ervoor dat je elke dag enige tijd buitenshuis besteedt, juist in de vroege ochtend. Je biologische klok heeft de behoefte om het licht in de ochtend te “zien”, om te weten “hoe laat” het is.

·Als je niet in staat bent om naar buiten te gaan, probeer dan minstens twee uur bij een raam te zijn, waarbij je kijkt naar het daglicht en focust op het bewaren van je kalmte.

·Stel tijden in waarop je iedere dag een aantal terugkerende activiteiten doet, zoals lesgeven of krijgen, telefonisch contact met vrienden, of koken. Doe deze activiteiten iedere dag op hetzelfde tijdstip.

·Sport iedere dag, idealiter iedere dag op hetzelfde tijdstip.

·Eet je maaltijden iedere dag op hetzelfde tijdstip. Als je geen honger hebt, eet dan in ieder geval een tussendoortje op het voorgeschreven tijdstip.

·Sociale interacties zijn belangrijk, zelfs bij ‘social distancing’. Zoek sociale interacties op, waarbij je je gedachten en gevoelens met een ander kan delen in real-time contact. Videoconferenties, telefooncontact, of zelfs real-time chatten genieten de voorkeur boven het scrollen door berichten. Plan deze interacties iedere dag op hetzelfde tijdstip.

·Vermijd dutjes overdag, vooral later op de dag. Als je toch een dutje wilt doen, beperk dit dan tot 30 minuten. Het doen van dutjes bemoeilijkt het inslapen ‘s nachts.

·Vermijd felle lichten (in het bijzonder blauw licht) in de avond. Hieronder vallen ook computerschermen en smartphones. Het blauwe deel van het licht onderdrukt het hormoon dat ons helpt in slaap te vallen.

·Houd vast aan het hanteren van een vaste tijd om te gaan slapen en wakker te worden, die passen bij je natuurlijke ritme. Als je een avondmens bent, kun je wat later naar bed gaan en wat later opstaan dan anderen in je huishouden. Zorg er echter voor dat je iedere dag op dezelfde tijd naar bed gaat en opstaat.

Met dank aan Marijke Gordijn.

biologische kloknieuwe rokenlichtte weinig lichttekort aan licht

Bedrijvenregister

Agenda

Training: Specialisatiecursus Verlichting , KU Leuven

Logo Groen Licht Vlaanderen
6 september 2021 - 20 juni 2022
13.30u - 19.00u
Gent

Groen Licht Vlaanderen

Lees verder

Event: Collegereeks Innoveren in de bouw

4 oktober 2021 - 22 november 2021
15:30 - 19:00
Van der Valk Hotel Veenendaal

CoBouw

Lees verder

Seminar: BIV seminarie

21 oktober 2021
13:00 - 18:00
Herman Teirlinck gebouw

IBE_BIV

Lees verder

Webinar: Webinarreeks Verduurzaming en renovatie van bedrijventerreinen - Elektrificatie

26 oktober 2021
10:00 - 11:30
online

TOPSECTOR ENERGIE

Lees verder

Volledige agenda

Wekelijks op de hoogte blijven van de beste analyses

en de nieuwste producten?

Meld u nu aan voor de nieuwsbrief!


Registreer nu