Een project van:

Slimme toepassingen, slimme consumenten

20.07.2022 | Interview Nicolien van Loon

Slimme toepassingen, slimme consumenten

De tijd van de onwetende consument is voorbij. Waar van oudsher zij hun productinformatie kregen via de installateur, die de informatie weer had van de groothandels, kijkt de consument nu zelf online of op verduurzamingsbeurzen zoals Huis & Energie. Smart Living Society slaat als kennisplatform de brug tussen de consument en de bedrijven. En de consument, die vertelt de installateur precies wat ze willen hebben.

Smart Lving Society
Van hun eigen website: 'De Smart Living Society heeft als doel het samenbrengen van zakelijke partners met een betrokkenheid rondom smart living teneinde kennis te delen en het gebruik van smart producten binnen Nederlandse huishoudens te stimuleren.'

Penningmeester Edwin Aartman heeft een goed beeld van wat de strategie moet zijn in de domoticasector: “Slimme toepassingen zijn zo nieuw, de consument moet eraan wennen. Ze komen ermee in contact via mond tot mond reclame of via nieuwbouw. Het is aan ons als fabrikanten om de mensen nog meer mee te nemen in wat er mogelijk is. Dus op beurzen, maar ook opleidingen voor installateurs die dat weer kunnen uitleggen. Veel consumenten en installateurs zijn zo gewend aan het normale, de standaard, wij moeten ze gaan uitleggen dat er veel meer mogelijk is. Dat is het nieuwe thema.”

Samenwerken, niet tegenwerken
Smart Living Society is een samenwerking van fabrikanten, Techniek Nederland, installateurs, NVM makelaars en retailketens. “We proberen daar allemaal kennis te delen. We praten ook niet over merk a of merk b, maar meer over wat je er allemaal mee kunt doen. Vanuit het platform zeggen we: je hoeft voor schakelmateriaal niet per se te kiezen voor een Legrand lamp, je kan ook gaan voor een ander merk. We willen juist aan de mensen uitleggen dat je met slimme producten allemaal combinaties kan maken, zonder dat ze overal een aparte app nodig hebben.”

Slim Huis op Huis & Energie
Aartman is naast penningmeester bij Smart Living Society ook sales manager DIY & Retail bij Netatmo. Op de verduurzamingsbeurs Huis & Energie hebben zij de stand ‘Slim Huis’, waar geheel in de filosofie van Smart Living Society verschillende merken samenwerken. “We staan hier niet alleen met Netatmo en Legrand, ook Tado, LOQED, Nuki en INNR zijn van de partij”, vertelt hij.

“Onze activiteiten als Smart Living Society waren even stilgevallen door corona. We zijn heel blij met Huis & Energie. Een thematische beurs als deze wordt bezocht door consumenten die gericht op zoek zijn naar verduurzamende en slimme oplossingen.”  

Slimme installateurs
Het viel Aartman op dat de beurs niet alleen bezocht werd door consumenten. “Ik zag op de parkeerplaats ook heel veel installatieauto’s staan. Je merkt dat de installateur zelf op zoek is. Die krijgt eenzijdige informatie vanuit de groothandel en gaat daarom zelf op zoek naar informatie. Dus op beurzen, maar ook vaak online. Daarom zetten wij in op alle kanalen, zowel online als offline. Het is onze taak om de installateur en de consument vanuit meerdere platformen te informeren.”

smart living societysmartlegranddomoticaedwin aartmannetatmohuis & energie

Bedrijvenregister

Agenda

Event: 25 jaar Laboratorium voor Lichttechnologie

6 september 2022
14:00 - 20:00
KU Leuven Technologiecampus Gent

KU Leuven

Lees verder

Wegwijs in de cao Metalektro

9 september 2022
09:30 - 17:00
Van der Valk Hotel Amersfoort A1

FME

Lees verder

Training: Aan de slag met taken en skills van de toekomst

15 september 2022
9:30 - 17:00
Postillion Bunnik

FME

Lees verder

Training: NSVV workshop Lichthinder

22 september 2022
09:30 -16:00
NSVV kantoor

NSVV

Lees verder

Volledige agenda

Wekelijks op de hoogte blijven van de beste analyses

en de nieuwste producten?

Meld u nu aan voor de nieuwsbrief!


Registreer nu