05.05.2022 | Nieuws Nicolien van Loon
Zonder hijskranen is het werk van een boorploeg op een offshore platform of de bouwers en maintenance crew van een windmolenpark op zee kunnen onmogelijk. De machines moeten 24/7 werken. Om bij een storing een monteur van het vaste land te laten komen is niet efficiënt. Wat nou als een hijskraan zelf aangeeft wanneer deze onderhoud nodig heeft, zodat dat ingepland kan worden voor een gunstig moment? Techvalley meldt dat de offshore en maritieme hijskranen van KenzFigee dat gaan doen.
Het oudste kranenbedrijf ter wereld was altijd al een pionier. In 1871 introduceerde het oorspronkelijke deel van KenzFigee, Figee als eerste in Europa een hijskraan aangedreven door stoom. Het Zaanse bedrijf, dat ook een vestiging heeft in Aberdeen, heeft sindsdien ruim 4.500 kranen en hijsoplossingen ontworpen en gebouwd. Hun streven is om te worden gezien als de beste leverancier van hijsapplicaties wereldwijd. Daarbij is het onderhoud van de hijskranen een belangrijke schakel, vertelt lead engineer Olivier Hartel. “En dan vooral het voorspellen wanneer bepaalde onderdelen aan onderhoud toe zijn, zodat we die optimaal kunnen gebruiken en de downtime van de hijskranen tot een minimum kunnen beperken. Een project op zee kun je namelijk niet zomaar even stilleggen, omdat er ineens een reparatie aan een kraan moet worden uitgevoerd.”
Alles meten
Op dit moment wordt heel veel data verzameld om te kunnen gaan voorspellen wat het beste moment is om onderdelen te vervangen zodat de klant zo lang en kostenefficiënt mogelijk met de kraan kan blijven werken. Door de hijskranen van KenzFigee uit te rusten met allerlei sensoren die honderden gegevens meten. Deze sensoren meten onder andere temperatuur, vibraties, hijslast en druk. Eigenlijk alles wat maar redelijkerwijs mogelijk is. Hartel vertelt hoe ze deze data gaan gebruiken: “De verzamelde gegevens willen we gebruiken om trends vast te stellen, slijtage te voorspellen en de resterende levensduur van machineonderdelen te berekenen. Het systeem moet straks zo gaan werken dat we op tijd een melding krijgen wanneer prestaties afnemen of een storing waarschijnlijk is, zodat we het onderhoud strategisch kunnen plannen, vooraf of na een project. Het geeft ook de mogelijkheid om onderhoud te combineren. Als we zien dat een segment van een kraan toe is aan onderhoud en een ander segment over zeshonderd uur aan de beurt is, dan kan het wellicht verstandig zijn om het werk tegelijkertijd te laten uitvoeren. Bovendien kunnen we met deze kennis onze eigen servicemedewerkers wereldwijd efficiënter inzetten.”
Inhoudelijk onderzoek
Om exacte voorspellingen te doen moet er nog minstens vijf tot tien jaar gegevens verzameld worden. Het model op basis waarvan onderhoud wordt voorspeld wordt daarom nu uit de theorie gehaald. “We hebben wel een idee hoe de sommen zouden moeten werken, maar het blijkt best lastig om nu al iets te zeggen over de data,’’ verklaart de lead engineer. Daarom is de hulp ingeroepen van Erik Stant, student mathematical engineering aan de Hogeschool Inholland. Gedurende zes maanden heeft hij inhoudelijk onderzoek gedaan. ,,Studenten hebben de tijd en energie om iets tot in detail uit te zoeken. Hartelt kan zeker zeggen dat het bedrijf erg blij is met hem: “Hij heeft voor ons antwoord gevonden op de diepgravende vragen die we hebben, zodat we daar in onze bedrijfsvoering op in kunnen spelen.”
Een andere onmisbare schakel is TechValley. “We zijn ontzettend blij met die samenwerking. De kosten voor het ontwikkelen van deze nieuwe dienst worden mede gefinancierd door TechValley. Ook de interactie met de andere technische bedrijven binnen de samenwerking is fantastisch. Tijdens de meetings presenteren we om de beurt ons project en de stand van zaken. Dat is een goede stok achter de deur om gang te houden in de ontwikkeling. Het zorgt voor een extra motivatie als anderen vragen hoever we staan en wat we hebben geleerd.”
Versnelde toegang voor technische arbeidsmigranten
NEN 2660: herziene versie gepubliceerd
'Een technische opleiding moet een meer vanzelfsprekende keuze worden'
Minder studenten naar technisch onderwijs
Personeel vasthouden wordt maatwerk
Terug in de tijd: The War on Currents
DTM busbar: duurzaam alternatief voor uw kabeldraagsysteem!
Het nieuwe multitalent met hoge prestaties: LEDVANCE LOW BAY FLEX
Multifunctioneel en comfortabel licht voor kantoren: LEDVANCE PANEL COMFORT 600
Komt u tijd en handen te kort? Spelsberg staat voor u klaar!
Veranderingen in RoHS-richtlijn: het einde van de (compact) fluorescentielamp nadert
Groen Licht Vlaanderen
Techniek Nederland
Constructer en het Mikrocentrum
NEN
Wekelijks op de hoogte blijven van de beste analyses
en de nieuwste producten?
Meld u nu aan voor de nieuwsbrief!
Registreer nu