Kosten, laadpas en -app zijn vaak knelpunten
14.09.2023 Niels van der Horst

Door de aanzienlijke stroomprijzen zoeken elektrische auto-bezitters vaker naar manieren om de kosten van het laden te beperken. Dit komt naar voren bij het Nationaal Laadonderzoek dat de Rijksuniversiteit Groningen jaarlijks uitvoert, meldt NU.nl.
Autobezitters laden vaker thuis vanwege de hogere tarieven bij openbare laadpalen. Vooral voor mensen met zonnepanelen is dat goedkoper, blijkt uit het onderzoek, dat een initiatief is van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Driekwart
Inmiddels heeft ruim driekwart van de EV-bezitters panelen op hun woning liggen liggen. De resultaten tonen verder dat 20 procent inmiddels overgestapt is op dynamische stroomcontracten met vaak veel lagere tarieven in de daluren.
Publieke laadpalen
De rest wil dat graag gaan doen. "Dynamische tarieven zijn niet alleen bij thuisladers steeds populairder. Bijna de helft van de elektrische rijders wil dat ook bij publieke laadpalen dynamische tarieven mogelijk worden", meldt het rapport.
Percentages
Volgens de meest recente cijfers wordt 53 procent van de gereden kilometers thuis opgeladen. 25 procent komt van openbare laadpalen, 13 procent van een laadpunt op het werk en de overige 9 procent wortdt geladen bij snelladers onderweg.
Problemen
Velen ervaren nog wel problemen met openbare laadpunten. Zo wordt tegen defecte laadpalen aangelopen en/of laadpalen die bezet zijn, soms door auto's met brandstofmotoren. Op het werk ontbreekt het ook geregeld aan laadplekken vinden elektrische rijders.
Buitenland
Het meest ontevreden zijn zij over laden in het buitenland (tijdens vakanties). "Vooral te weinig laadpalen, defecte laadpalen en onduidelijkheid over de werking van de laadpas of laadapp in het buitenland zijn veel ervaren knelpunten", luidt een van de onderzoeksresultaten.